SEO Trends 2020

Op internet wordt er veel geschreven over SEO trends 2020. Wij vonden het artikel van Mediaweb het meest interessant. We hebben hier hun belangrijkste trends nog eens grotendeels herhaald. Wij als webdesigners en marketeers herkennen ons het meest in dit artikel. Dit zijn de vermelde SEO trends 2020:

Deze SEO trends 2020 komen op ons af

Google wordt steeds slimmer

Hoe zorg je er in 2020 nou voor dat Google jouw content (of die van je klanten) als de beste match ziet? Google’s doel is al jaren hetzelfde: toon onze gebruikers zo snel mogelijk de meest juiste en relevante informatie. Door je website en pagina’s op je website optimaal in te richten voor de intentie van een bezoeker, is de kans groot dat je hoog gaat scoren op relevante zoekopdrachten.

Maar Google’s algoritme worden steeds slimmer en vroegere eenvoudige trucjes om hoger te scoren werken niet meer. Dat is natuurlijk maar goed ook, want Google slaagt er steeds beter in om gebruikers het best passende zoekresultaat voor te schotelen. Welke SEO trends 2020 komen op je af:

ROCK Design, your guide to a new destination

Trend 1: Houd rekening met Google BERT

Een belangrijke trend om rekening mee te houden is Google BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers), de grootste algoritme-update in 5 jaar tijd en door veel mensen zelfs de belangrijkste update ooit. Waarom deze BERT-update zo belangrijk is? Google past kunstmatige intelligentie toe om op basis van miljoenen zoekopdrachten betere resultaten te tonen bij meer ingewikkelde zoekopdrachten.

Door de opkomst van BERT begrijpt Google de woorden in de zoekopdrachten beter en is het mogelijk om dit te matchen met relevantere resultaten. Proactief optimaliseren voor BERT is helaas niet mogelijk, behalve dan dat de inhoud die je aanbiedt zo duidelijk mogelijk moet zijn.

Naarmate Google beter wordt in het begrijpen van de natuurlijke taal en de werkelijke betekenis en context achter de vele zoekopdrachten, zal het ook beter worden in het vinden van de pagina’s die het beste passen bij deze zoekopdrachten. Dat zal betekenen dat slecht geschreven artikelen met een zwakke inhoud niet past bij Google BERT. Richt je vooral op het creëren van inhoud die is afgestemd op de werkelijke vragen die jouw publiek stelt.

seo trends 2020

Trend 2: Voice search en featured snippets belangrijke SEO trends 2020

Google leert door machine learning supersnel bij en levert daardoor steeds betere zoekresultaten via voice search. Je ziet aan de groei van Google Home in Nederland, Alex en Ikea Smart home producten. Ook voice search krijgt in een steeds prominentere plek krijgt. Optimaliseren voor voice search loont. Aan de ene kant doe je dat door te optimaliseren van de content, aan de andere kant doe je dat door nu alvast te gaan ranken voor featured snippets (zoekresultaat op de eerste pagina dat zonder te klikken al antwoord geeft op je zoekvraag). Ruim 40% van de antwoorden die worden gegeven met voice search komen namelijk uit featured snippets.

Het is je dus waarschijnlijk niet ontgaan, de Google Assistent. De Amerikanen gebruiken het al massaal en is nu ook beschikbaar in het Nederlands. En zo kun je ‘s ochtends aan je telefoon vragen om het laatste nieuws of de weersvoorspelling. Maar met de opkomst van smart speakers gaat er natuurlijk nog veel meer veranderen.

seo trends 2020

Trend 3: Afbeeldingen worden belangrijker

De mogelijkheden in Google Ads worden uitgebreid met o.a. afbeeldingen. Dat betekent dat organische zoekresultaten iets zakken. De kunst wordt niet meer zo zeer om op #1 te komen, maar om daadwerkelijk gezien te worden! De zoekresultaten worden dus steeds drukker, met onder andere Featured Snippets, een Local Pack, Google Shopping, Knowledge Panel, Top Stories, Instant Answers, People Also Ask, Google Images, Video (YouTube), Reviews en zelfs Tweets.

Val je meer op door verschillende vormen van content aan te bieden, zoals een definitie-achtige omschrijving, video’s, afbeeldingen en reviews. Dan ben je op de goede weg. Video als opkomend fenomeen in de SEO-community wordt belangrijker. Met video, afbeeldingen en andere multimedia word je niet alleen zichtbaar in een zoekmachine, maar ook op andere platformen, zoals YouTube.

Trend 4: Autoriteit opbouwen met je website

Google wil resultaten van betrouwbare bronnen tonen. Zet daarom bij de informatie wie het geschreven heeft en wat de relevante achtergrond van deze persoon is. Andere zaken die helpen zijn een goede ‘over ons’-pagina, een eenvoudig te bereiken contactpagina en een pagina met het privacybeleid en de algemene voorwaarden.

Over de afkorting E-A-T is het afgelopen jaar veel geschreven in de SEO- en contentmarketingwereld. Voor mensen voor wie deze afkorting nog onbekend is:

E staat voor expertise. A voor autoriteit. T voor trust (vertrouwen). Het komt erop neer dat — vooral voor termen waarbij er veel op het spel staat — bijvoorbeeld de gezondheid of financiën van de zoeker, Google het liefst alleen sites toont die hoog op expertise, autoriteit en vertrouwen scoren.

Voor zoekwoorden rondom voeding, toont Google bijvoorbeeld graag een partij als Voedingscentrum. De reden? Deze scoort hoog op bovenstaande drie punten. Maar ja, niet iedereen is qua expertise, autoriteit en vertrouwen een Voedingscentrum. Hoe kun je als ondernemer, mkb’er of marketeer hier dan toch aan werken? Door content te maken, passend bij jouw business en dienstverlening of producten, word je erkend als expert en komen de backlinks vanzelf.

Trend 5: Korte laadtijd en technisch onderhoud

Laadsnelheid wordt naar onze verwachting in 2020 een nog grotere rankingsfactor. Dit is een ontwikkeling die nu al duidelijk zichtbaar en aangekondigd is, doordat browsers zoals Chrome een waarschuwing vermelden bij traag ladende websites. In diezelfde lijn zie je dat Google haar rankings steeds meer baseert op gebruikerservaring.

Kortom, niet alleen de laadsnelheid, maar de hele technische optimalisatie van een website wat betreft de gebruikerservaring wordt belangrijker. Korte laadtijd behoort de belangrijkste SEO trends 2020.

Trend 6: WebP afbeeldingen

Het nieuwe WebP afbeeldingenformaat wordt leidend in Google. WebP is ontwikkeld door Google zelf en veel kleiner in grootte dan oudere JPG, PNG en GIF. WebP is superieur, het is kleiner en betere kwaliteit.

Aangezien afbeeldingen voor gemiddeld 50% van het ‘gewicht’ van een website in beslag nemen, is het raadzaam om te kijken wat je nog meer kunt doen op dit gebied. WebP bestandsformaat creëren afbeeldingen die tot 26% kleiner zijn dan .png bestanden en tot 34% kleiner dan .jpeg bestanden. de kwaliteit blijft hetzelfde. Dit scheelt enorm veel laadtijd.

Trend 7: Backlinks en linkbuilding

Niet natuurlijk verkregen linkprofielen die sommige websites nog onterecht omhoog in de zoekresultaten stuwen, laten het in 2020 afweten tegen on-page geoptimaliseerde websites met sterke inhoud. Data zoals bounce rates, average time on page en demografische data zijn daarin leidend.

Het verkrijgen van een stevige domeinwaarde via backlinks zal ook in 2020 onmisbaar blijven. Het is niet echt een trend, maar je moet zeker niet de berichten van paniekzaaiers over stoppen met links te verkrijgen opvolgen. Backlinks/verwijzende domeinen zijn nog altijd een belangrijke ranking factor die in 2020 nog steeds belangrijk blijft.

Als je bovendien social media marketing koppelt kun je je vervolgens etaleren met een content item dat amuseert en informeert. Dat zorgt bij een goede verspreiding van je artikel automatisch voor aandacht en backlinks. Als je het goed doet, betaalt de extra inspanning zich volledig terug in Google.

Linkbuilding duidt meer op kunstmatige linkcreatie om zoekmachineresultaten te manipuleren. Bijvoorbeeld het zelf maken van websites of artikelen, met als enige doel en bestaansrecht om andere websites in Google vooruit te helpen. Google is inmiddels perfect in staat om verwijzingen van dat soort websites totaal te negeren. In 2020 en komende jaren is dit een activiteit die aan waarde zal inboeten.

Trend 8: Korte title tags

Het formuleren van title tags in ieder geval onder de 60 karakters te blijven: “De title tag limiet is dit jaar ingekort. Konden title tags eerder nog uit ongeveer 70 karakters bestaan, nu en in 2020 nog maar rond de 55 tot 60 karakters (spaties inbegrepen). Google kijkt overigens naar pixels, niet karakters. Maar karakters zijn natuurlijk makkelijker om mee te werken.

Trend 9: Blogs schrijven

Het loont om blogberichten te schrijven puur en alleen om de vraag van de zoeker te beantwoorden.

Raadzaam is het om in een blog je doelgroep met een probleem te helpen. Vaak wordt hier op gezocht en wordt er veel over gesproken. Ook dit is een vorm van verkopen. Adverteren kost ook geld en de kans is aanwezig als je een beetje kunt schrijven dat bezoekers op je website belanden. Kans is aanwezig dat iemand na het lezen contact zoekt of een bestelling plaatst.

Trend 10: Concurrentie voor Google zelf

DuckDuckGo is een serieuze bedreiging voor Google. Ook in 2020 blijft privacy een belangrijk onderwerp, waarop bij Google veel aan te merken valt. DuckDuckGo slaat je zoekgegevens niet op en maakt geen persoonlijke profielen aan. DuckDuckGo zal ongetwijfeld meer marktaandeel van Google afsnoepen. Op dit moment zit DuckDuckGo rond de 0.4% wereldwijd marktaandeel. In 2020 zal dit groeien naar om en nabij de 1%. Bing zal min of meer hetzelfde blijven of afnemen.

Trend 11: Reviewsterretjes in Google verdwijnen

Veel sites hebben de organische gele beoordelingssterretjes verloren. Google wil niet langer ‘self serving’ review rich results tonen. Dit houdt in dat als je bijvoorbeeld gebruik maakt van een derde klantenbeoordelingspartij zoals een Kiyoh of Trustpilot, je deze niet langer kunt inzetten om ‘gele sterretjes’ te bemachtigen in organische zoekresultaten. Misschien wel jammer.

Google gaf zelfs in een bericht aan dat webmasters het aan Google kunnen melden wanneer een site ten onrechte toch nog gele sterretjes heeft. Kortom, het lijkt dus dat Google definitief af wil van bedrijven die reviews over zichzelf markeren als gestructureerde data en zodoende gele sterretjes bemachtigen. Het is dus geen goed idee om hier in 2020 nog meer tijd en energie in te steken, want je kunt dus ‘verklikt’ worden door concurrenten. Dan verlies je alsnog je gele sterretjes.

Trend 12: Opvallen wordt lastiger

In 2020 wordt het Seo technisch lastiger om op te vallen: “Google maar eens naar ‘hardloopschoenen’. Je ziet eerst de Google Shopping resultaten. Daaronder zie je een aantal advertenties in Google Ads. Daaronder zie je Google Maps, zodat je direct naar de winkel kan lopen en de hardloopschoenen kan passen. Wat we willen zeggen: zie jij ergens de organische resultaten? Om bij de organische resultaten te komen, moet je letterlijk al twee keer scrollen. Je concurreert dus niet alleen met anderen om bovenaan in Google te staan, je moet er ten eerste al voor zorgen dat iemand jouw resultaten ziet. Dat heeft ook zeker invloed op wat je aan SEO moet doen in 2020.

Maar hoe zorg je er dan voor dat jouw informatie gezien en geklikt wordt? “Bedenk wat voor soort zoekopdrachten dit zijn. Dat zijn over het algemeen mensen die op zoek zijn naar bijvoorbeeld een adres en telefoonnummer. Of mensen die op zoek zijn naar een antwoord op een snelle en eenvoudige vraag. Door hier slim op in te zetten en vragen daadwerkelijk in kaart te brengen én te beantwoorden op je website, profileer jij jezelf nog meer op de resultatenpagina.

Trend 13: Opkomst visual search

Het belang van Visual Search neemt toe in 2020. Google Lens is ondertussen meer dan 1 miljard keer gebruikt. Pinterest heeft maandelijks meer dan 600 miljoen visuele zoekopdrachten. De technologie wordt steeds beter. Mede door Google Lens, dat ondertussen ruim een miljard objecten kan herkennen.

Bedenk vooral dat ‘gemak’ een steeds belangrijkere rol speelt. Waarom zou je via Google gaan zoeken met ‘een vage beschrijving van een plant of een kledingstuk? Als je ook gewoon een foto kunt maken en Google je binnen twee seconden de juiste plant laat zien? Met daarbij trouwens meteen de plekken om deze aan te schaffen.

Image SEO wordt daarom steeds belangrijker. Gebruik de juiste alt-teksten en beschrijvingen, voeg een goede bestandsnaam toe en gebruik eigen foto’s van hoge kwaliteit.

Trend 14: Opkomst user experience

Google wil dat wij ons op het grotere plaatje richten; een website creëren die de zoekvraag van de gebruiker snel en efficiënt beantwoordt en een goede gebruikerservaring biedt. Daarbij hoort het creëren van goede content die écht de zoekvraag van gebruikers beantwoordt.

Het is belangrijk dat je meebeweegt met de wensen die daaraan gesteld worden. Gemak van de menselijke interactie is een steeds belangrijkere factor.

User experience (UX) is eigenlijk niks anders dan dat een persoon een klik kan hebben met een website. De user experience is het gevoel dat een persoon krijgt tijdens het vervullen van taken op een website. Het doel van UX design is om de gebruiker te helpen om zo doelmatig en prettig mogelijk zijn bezoek op de website te faciliteren. Bezoekers die een goed gevoel overhouden aan een webshop of website zullen ook sneller weer een bezoek brengen aan dezelfde website en zijn eerder bereid om zien aankoop te doen of contact te leggen.

Conclusie SEO Trends 2020

Wat er ook gebeurt, Google probeert in de zoekresultaten altijd het beste antwoord op de vraag van de gebruiker te geven. Vraag je daarom bij alles wat je doet af of het van toegevoegde waarde voor de bezoeker van jouw website is.

Google probeert de behoefte van een zoeker te voldoen door het juiste resultaat te tonen bij de intentie van de zoekopdracht, maar houdt ook rekening met zoekhistorie, locatie en het moment van zoeken.

Je niet moet vergeten dat jouw bedrijf het verdient om zichtbaar te zijn in de zoekmachine: “Daarbij is lokale SEO onmisbaar. Zoekopdrachten worden nu al sterk gebaseerd op je locatie en dit blijft toenemen. Zorg ervoor dat jij jouw locaties op de website communiceert, maar ook dat je dit binnen ‘Google mijn bedrijf’ op orde hebt.

De basisprincipes van SEO blijven ook in 2020 relevant. Zorg ervoor dat je website technisch goed in elkaar zit en kwalitatieve content bevat. Zo help je de bezoeker vooruit en bouw je vrijwel automatisch autoriteit en betrouwbaarheid op. Zorg natuurlijk ook voor een prettig en snel werkende site – op smartphone en desktop. Uiteraard ook tablet, echter die blijft steeds meer achterwege.

Wil je meer weten of van gedachten wisselen hoe we je verder kunt helpen als het gaat om SEO en SEA? Laat het ons weten.

We hebben voor dit artikel vooral de collega marketeers gevolgd die in opdracht van Mediaweb de trends hebben samengesteld. Dat is dus onze bron en de auteurs hebben naar onze smaak de trends goed benaderd. Op hun website kun je alle artikelen nog even goed nalezen.

Online marketing door ROCK Design

Interesse online marketing?

We leggen je graag vrijblijvend de verschillen uit over SEO en SEA of bijvoorbeeld welke marketplaces er bijvoorbeeld zijn. En kun je die koppelen met je website bijvoorbeeld, zodat je efficiënter kunt werken? Er is veel mogelijk om online te groeien.

Enkele klanten

Neem een kijkje op onze portfolio pagina. Hier tref je enkele van onze relaties aan waar we voor werken.

In contact komen

Heb je een vraag of wil je graag een afspraak maken? Stuur ons een email en we nemen contact met je op.